Sunday, May 11, 2008

10 LALUAN SYAITAN

Assalammualaikum warah matullah hiwabarakatuh,Teman-teman seperjuangan sekalian,

Renungilah pesanan seorang hamba soleh yang dipetik daripada buku "Apa ertinya saya menganut agama Islam " hasil tulisan Fathi Yakan, yang membicarakan tentang 10 pintu yang patut dijaga dari gangguan syaitan laknatullah: Beliau berkata:" kurenung dan kufikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba-tiba kudapati syaitan memasukinya dari 10 pintu" :

Pertama :TAMAK DAN BURUK SANGKA
lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar

Kedua :CINTAKAN HIDUP DAN PANJANG ANGAN-ANGAN
lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.

Ketiga :CINTAKAN NIKMAT
lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk.

Keempat :KAGUM DENGAN DIRI SENDIRI
lantas aku menghadapinya dengan mensyukuri nikmat pemberiaan Allah dan takutkan balasan seksa.

Kelima :MEMANDANG RENDAH PADA ORANG LAIN DAN TIDAK MENGHORMATI MREKA
lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.

Keenam :HASAD DENGKI
lantas aku menghadapinya dengan sifat qana'ah ( puas hati dengan apa yang ada setelah berusaha) dan redha dengan pemberian Allah.

Ketujuh :RIAK DAN SUKAKAN PUJIAN MANUSIA
lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.

Kelapan :BAKHIL
lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk akanbinasa sedangkan yang ada di sisi Allahlah yang kekal selamanya.

Kesembilan : TAKABBUR
lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadhu'.

Kesepuluh : TAMAK
lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkansesuatu yang ada pada manusia.

Kesimpulan:

MUDAH-MUDAHAN KITA SENTIASA MENDAPAT PERLINDUNGAN DARI-NYA UNTUK MENANGKIS SEGALA TIPU DAYA MUSUH-MUSUH-NYA, INSYAALLAH.....YA ALLAH....YA TUHANKU..BERIKANLAH KEBAIKAN KEPADA KAMI...DENGAN BERKAT KEAGUNGANMU ZAT MU YANG MAHA ESA..WAHAI TUHAN PENCIPTA SEKALIAN ALAM.....AMIN..

No comments: